Festiwal Cyrkulacje 2017

Opisy zajęć 2017

Coaching:

INSTYNKT JAKO ŹRÓDŁO RUCHU
Pedagog: Roberto Olivan

Zgłębiając różne rodzaje technik tanecznych Roberto Olivan napotkał na ograniczenia w nich dla artystycznej ekspresji. Akceptując konieczność ich istnienia, jednocześnie uznaje, że używanie wyłącznie owych konwencjonalnych technik prowadzi do uszczuplenia wolności tańca i wolności samego tancerza. W rezultacie Roberto znajduje się w nieustannym poszukiwaniu wolności, która stwarza nowe formy. Poprzez oczyszczanie swojej własnej techniki rozwija unikalny język, który może być rozpoznawany jako jego własny styl – język zbudowany na szybkości i precyzji. Celem warsztatu jest wydobycie z ruchu i uwidocznienie pewnej jego swoistości poprzez skupienie się na wytworzeniu materiału tanecznego bazującego na naszych własnych zwierzęcych instynktach oraz własnej kreatywności. Będziemy pracować nad efektywnością ruchu, eksplorować grawitację, sprowadzać świadomość do poziomu wewnętrznych odczuć takich jak oddech, wizualizować energię wyzwalaną przez ruch w celu wzmocnienia świadomości w obszarze ciała i umysłu oraz badać relacje, w jakich struktura ciała pozostaje wobec energii przestrzeni, innych oraz nas samych. W tym sensie ciało staje się narzędziem odzwierciedlającym cielesne i emocjonalne przepływy. Wyobrażenia obrazów linii i struktur wokół ciała i wewnątrz niego używać będziemy do zdefiniowania i lepszego zrozumienia funkcjonalności ciała.

Ścieżki Twórcze:

CONTACT IMPROVISATION „Wewnętrzny krajobraz”
Pedagog: Mirva Makinen

Niniejszy film daje przedsmak tego, jak wygląda warsztat zatytułowany “Wewnętrzny krajobraz”. Głównym zagadnieniem tego warsztatu będzie dokonywanie wyborów w kontakt improwizacji. Jakich wyborów dokonuję, gdy tańczę? Jaki jest mój wewnętrzny krajobraz? W jaki sposób łączę się ze środowiskiem i naturą podczas tańca? Zbadamy, jak zmysłowe doświadczenia kontakt improwizacji wpływają na dokonywanie wyborów. Zgłębimy także niektóre z głównych technicznych założeń kontakt improwizacji.

Pytając o dokonywane wybory zbadamy również, w jaki sposób odnoszą się one do wartości praktykowanych przez nas w kontakt improwizacji. Czy pozwalamy drugiej osobie zobaczyć środowisko naszego ciała i nasze wewnętrzne krajobrazy? Czy możemy nadal doświadczać w pełnymi zmysłami, gdy jesteśmy obserwowani? Czy nie tracimy przez to połączenia z procesem słuchania, patrzenia i odczuwania?

Powyższe pytania sprawiają, że pragnę mocniej zgłębiać intuicję i doznania, które prowadzą mnie w podróży przez kontakt improwizację. Ciekawość improwizacji w chwili obecnej, odnajdywanie połączeń pomiędzy zmysłami, naturą i momentami zaskoczenia. Chcę pomóc wam w tworzeniu przestrzeni, w której natura może wspierać kontakt improwizację oraz doświadczenie dzielone z drugą osobą.

OBECNOŚĆ GŁOSU – Świadomość poprzez Głos
Pedagog: Shai Dayan

Głos używany jest właściwie jako narzędzie do wyrażania samego siebie – własnego ja (selfexpression ).Nasuwa się od razu pytanie: co rozumiemy pod pojęciem „self / ja”? W rzeczywistości istnieje wiele poziomów jego rozumienia, zaczynając od „osobistego ja” aż po „ja uniwersalne”. Badanie osobistego „ja” prowadzi nas do zgłębiania wiedzy o naszej własnej osobowości. Eksplorowanie „ja” uniwersalnego może doprowadzić nas do wiedzy o Wszechświecie .Głos złożony jest głownie z dwóch elementów: oddechu i dźwięku. Oddech jest uniwersalny, jest właściwie życiem. Dźwięk jest unikalny, szczególny dla każdej jednostki z osobna. Głos natomiast jest wyjątkowym zjawiskiem, w jakim manifestuje się życie.

Praca warsztatowa obejmuje trzy wyodrębnione przez nauczyciela obszary.
Pierwszy obszar dotyczy technicznego wymiaru Głosu. W jego ramach poruszane badać jego cielesne i energetyczne aspekty. Podczas warsztatu poszukiwać będziemy odpowiedzi na pytanie, co oznacza przestrzeń zewnętrza i wewnętrzna? W jaki sposób wpływamy na otoczenie naszym głosem i jak głosy innych wpływają na nas? Czym jest totalne słuchanie? Jak nasze ciało absorbuje i przewodzi dźwięk? Jakie istnieją rodzaje słuchania?

Drugi obszar pracy dotyczyć będzie informacji, które przenoszone są przez nasz indywidualny głos. Jak głos zamienia się w śpiew, słowo, język? Z czego składa się dźwięk? Co jest jego nośnikiem? Jak dźwięk zamienia się w melodię? Gdzie zachodzi ta transformacja, jak ją wykorzystać i w jaki sposób możemy powstrzymać się przed ingerowaniem w ten naturalny przepływ?

Trzeci obszar pracy ma bardziej abstrakcyjny charakter. Będziemy kierować uwagę na nasz oddech, nasze ciała, obecność, której doświadczamy poprzez głos i która widoczna jest w naszych oczach, bez ingerencji, bez opinii i oceniania, będziemy doświadczać tego, co się dzieje, właśnie takim, jakim jest – prostym i czystym zostaną zagadnienia głębokiego związku pomiędzy oddechem a głosem, swobodnego przepływu rezonansu głosu przez różne części ciała oraz oddechu jako nośnika energii i dźwięku. Będziemy również wsłuchiwać się w odczucia, które głos pobudza w naszym ciele i umyśle.

ŚWIADOMOŚĆ CIAŁA W OPARCIU O BMC „Połączenia w ciele”
Pedagog: Iwona Olszowska

BMC to sposób uczenia się z własnych doświadczeń, czytanie informacji zwrotnych z własnego ciała. To droga do otwarcia świadomości ciała i ucieleśnienia nowych możliwości, które odkryjemy. To również czas dla ciała na wzmocnienie wzorców ruchowych, znalezienie bez wysiłkowego organicznego ruchu.

W tym roku poświecimy uwagę połączeniom w ciele .
W oparciu o BMC zrobimy topografię połączeń w ciele.
Zorganizujemy polaczenia kończyn poprzez pępek. Eksplorować będziemy zależności i przebieg połączeń stawowych. Znajdziemy polaczenia na poziomie kostnym wspierające tzw.aligment/postawy. Będziemy sie poruszać z uwzględnieniem połączenia warstw ciała. Będziemy wspierać organizację ruchu połączeniami kostno- organicznymi.

THE STRING OF THE BODY – Martial Partnering
Pedagodzy: Jakub Gontarski i Aga Rybak

Program The String of the Body jest wynikiem kilkudziesięcioletniej praktyki oraz treningu w zakresie rozbudowanej platformy pracy z ciałem( gimnastyki, sportu i sztuk walk- judo, capoeira, jiu-jitsu, boks, tańca, teatru oraz terapii ciałem). Nasze działania skupiają się wokół pogłębiania praktyki jako procesu twórczego w zakresie komunikacji, adaptacji, obecności, tożsamości, relacji, ekspresji, możliwości i kreatywności. Jak to co nabyte transformuje się w nabywane? Czy jesteśmy praktykami czy praktykującymi? Jak ciało staję się cielesną opowieścią tego co poznane i tego co wciąż nie odkryte i nie zrozumiane w nas? Jak obudzić w sobie nasze fundamenty oraz wewnętrzne reguły i zasady działania? Masz Ciało czy jesteś ciałem? W procesie treningu i adaptacji, wciąż nowych informacji odszukujemy ich teraźniejszy sens przekładając go na potrzeby Człowieka – Wojownika -Perfomera. Martial Partnering to intensywny cielesny proces podróży między centrami ciała takimi jak: kręgosłup, obręcz biodrowa, obręcz barkowa, oddychanie oraz zmysły. Poszukiwać będziemy naturalnych zasady motoryki, kinetyki, statyki, dynamiki oraz balansu w stanach utraty równowagi. Będziemy poszerzać częstotliwość naszej uważności oraz obecności. To konfrontacja ze sobą, grupą, ograniczeniami, decyzyjnością, odpowiedzialnością, bezpieczeństwem oraz wzorcami naszej psychiki i ciała.

Zagadnienia podejmowane podczas Martial Partnering:

strefa dyskomfortu oraz komfortu, zaufanie i brak zaufania, uwalnianie strategii, taktyki, sprytu i zwinności po przez proste gry interakcyjne będące inspiracją z doświadczeń sztuk walk i sportu, które służą jako autentyczny bodziec w procesie interakcji oraz kreacji potencjalnych kompozycji ruchowych
poszerzanie świadomości na temat własnego ciała, siebie, procesów ludzkiej psychiki, relacji z wewnętrzną i zewnętrzną przestrzenią oraz relacji międzyludzkich na poziomie życia codziennego oraz artystycznego
budowanie mocnej, mobilnej i elastycznej struktury wspierającej ciało, poprawa ogólnej kondycji całego ciała i dobrego samopoczucia

Otwarte lekcje:

Taniec współczesny
Pedagog Roberto Olivan
Celem lekcji jest wydobycie z ruchu i uwidocznienie pewnej jego swoistości poprzez skupienie się na wytworzeniu materiału tanecznego bazującego na naszych własnych zwierzęcych instynktach oraz własnej kreatywności. Będziemy pracować nad efektywnością ruchu, eksplorować grawitację, sprowadzać świadomość do poziomu wewnętrznych odczuć takich jak oddech, wizualizować energię wyzwalaną przez ruch w celu wzmocnienia świadomości w obszarze ciała i umysłu oraz badać relacje, w jakich struktura ciała pozostaje wobec energii przestrzeni, innych oraz nas samych.

Contact Improvisation
Pedagog Aga Rybak i Dorota Kamecka
Contact Improvisation stwarza warunki i możliwość bycia w przepływie, polega na uwolnieniu umysłu od rezultatu i praktykowaniu uważności w odniesieniu do siebie i partnera podczas kontaktu, jaki się wzajemnie stwarza. Wszystko powstaje w jednym momencie i w jednym momencie się rozpuszcza. Dochodzi do przepływu komunikatów, wymiany energii, z której powstaje nowa jakość i potencjał do kolejnego ruchu, następnej kreacji i kolejnego spotkania.
Chcąc doświadczyć przepływu będziemy pracować ze:
-świadomością ciała, ruchem organicznym i anatomią w ruchu, które wpływają na pogłębienie łączności ze sobą i z otoczeniem
-improwizacją pozwalającą spontanicznie wydobyć potencjał ruchowy, który uruchamia kreatywność.

Gaga
Pedagog Ale Jara
GAGA to język ruchu stworzony przez Ohada Naharina, dyrektora artystycznego Batsheva Dance Company, mający swoje źródło w wierze w uzdrawiającą, dynamiczną i ulegającą nieustannym przemianom moc ruchu. Jest nową drogą zdobywania wiedzy i samoświadomości poprzez ciało. Wyostrzając zmysły i pobudzając wyobraźnię dostarcza narzędzi pozwalających na odkrywanie ciała, wzmacnianie jego siły, wytrzymałości, elastyczności i zwinności.

Fall In Dance
Pedagog Iwona Olszowska
W czasie warsztatu będziemy podążać szlakiem prekursorki i improwizatorki tańca współczesnego. Wolność tańca w scorach opartych o idee Izadory. Otwierających przestrzeń na kierunki i nurty tańca współczesnego.

Hip Hop
Pedagog Agnieszka Jaśkowska
Podczas zajęć skupimy się na freestyle’u i technice. Każda lekcja zaczyna się od krótkiej rozgrzewki, bardzo często połączonej z ćwiczeniami siłowymi, stabilizacyjnymi i rozciągającymi. Następnie przechodzimy do ćwiczeń techniki, roztańczymy się podstawowymi krokami przechodząc do coraz trudniejszych połączeń, wiele czasu poświęcimy na doskonalenie izolacji poszczególnych części ciała w różnych płaszczyznach, będziemy je dodawać do wcześniej poznanych kroków. ​
​W zależności od poziomu grupy główną część lekcji zajmuje freestyle prowadzony poprzez konkretne zadania, poznajemy techniki czy zasady jakimi można się kierować aby nasze przyszłe „sety” były interesujące dla widza, czasami pojawia się krótki układ służący zapamiętaniu wcześniej poznanych kroków, kombinacji czy ćwiczeń. Bardzo dużą uwagę zwracamy na muzyczność i świadomość ciała.

Contact Improvisation
Pedagog Mirva Makinen
Eksperymentalna anatomia i praca z ciałem w kierunku tańca
Będziemy zgłębiać pracę w poziomie oraz ruch w przestrzeni, również przy użyciu eksperymentalnej anatomii, która – mam nadzieję – wesprze nas w tańcu. Eksperymentalną anatomię rozumiem jako doświadczanie poszczególnych części ciała przez ruch i obrazy. Zajęcia będą krótkie, jednak powinny wywrzeć spory wpływ na poziom improwizacji u uczestników i w rezultacie wesprzeć ich w podróży ku swobodnemu jamowaniu. Praca z ciałem i ćwiczenia praktyczne również będą elementem zajęć.

copyright® SIT MOMENTUM
design + realizacja: dance being / COCRE